Mimo że Škoda Fabia RS Rally2 jest samochodem rajdowym wyrafinowanym do ostatniego szczegółu, ma wiele wspólnego z seryjną Fabią. Porównajmy oba samochody.
To jedna z cech wspólnych modeli produkcyjnych i wyścigowych — możesz stać się dumnym właścicielem obu. Tylko cena jest inna. Podczas gdy Fabia Monte Carlo jest jednym z najtańszych samochodów Škody, ponad dziesięciokrotnie droższa Fabia RS Rally2 jest najdroższą rzeczą, jaką można kupić od czeskiego producenta samochodów. Ale pomimo różnicy w cenie, oba samochody mają ze sobą wiele wspólnego.
Niezaprzeczalne podobieństwo rodzinne
Wyraźnym łącznikiem między tymi dwoma modelami jest konstrukcja i konstrukcja nadwozia. „Zasady są surowe i wymagają, aby karoseria samochodu rajdowego była identyczna z karoserią seryjną. Jedynym wyjątkiem jest możliwość rozbudowy auta o błotniki i zderzaki. Możemy dodać spojlery i zbudować tunel do napędu 4×4 w podłodze” – wyjaśnia Aleš Rada, szef działu inżynierii samochodów wyścigowych w Škoda Motorsport . Samochód rajdowy korzysta ze sztywnego nadwozia typu produkcyjnego, co stawia oba samochody w czołówce pod względem bezpieczeństwa w swojej kategorii.
„Opracowanie nowego modelu zawsze daje nam możliwość wykorzystania niektórych cech samochodu seryjnego” – wyjaśnia Rada. Co więc nowa Fabia RS Rally2 wzięła z modelu produkcyjnego, poza podstawową konstrukcją i kształtem? Ma taki sam większy rozstaw osi jak poprzednia generacja i jest szerszy, co przekłada się na lepszy środek ciężkości. Fabia RS Rally2 korzysta również z doskonałej aerodynamiki modelu produkcyjnego, chociaż większe wymiary dały samochodowi również większą powierzchnię przednią. Oprócz zderzaków wersja rajdowa posiada różne lusterka. Samochód wyścigowy ma również inne specyficzne cechy, takie jak obowiązkowe zamki maski, „wentylacja dachu” do kierowania powietrza do wnętrza, boczne szyby z poliwęglanu i inne detale. Różne są również koła, a zespoły wybierają określony zestaw, aby dopasować go do warunków konkretnego rajdu.
Całkowicie odnowione wnętrze
Podczas gdy na zewnątrz istnieje znaczne podobieństwo między wyścigowymi i produkcyjnymi wersjami Fabii , wewnątrz trudno byłoby zgadnąć, że są ze sobą spokrewnione. Chociaż na przykład podstawowa pozycja deski rozdzielczej jest zasadniczo identyczna ze względu na konstrukcję obu samochodów, oczywiście zestaw wewnątrz samochodów jest zupełnie inny.
W samochodzie wyścigowym kluczową rolę odgrywa solidna rama bezpieczeństwa chroniąca załogę. I chociaż masowo produkowane siedzenia Monte Carlo mają znaczną ruchomość boczną i zintegrowane zagłówki, fotele wyścigowe są pod tym względem znacznie bardziej radykalne i są wyposażone w obowiązkowe sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa.
Istnieją również duże różnice w oprzyrządowaniu, położeniu dźwigni hamulca ręcznego i zespole pedałów. Podczas gdy Fabia Monte Carlo zapewnia komfort kierowcy i pasażerom, Fabia RS Rally2 podporządkowuje wszystko osiągom i niskiej wadze . Jednak niektóre detale, takie jak klamki drzwi czy logo na kierownicy, pozostają na swoim miejscu. To, nawiasem mówiąc, ma jedną bardzo ważną funkcję:
Zmiany pod maską i nie tylko
Istnieje ogromna różnica między tym, co można znaleźć pod zewnętrznymi powłokami obu samochodów, mimo że silnik samochodu wyścigowego musi być oparty na jednostce produkowanej masowo. „Wszystkie części podwozia pochodzą całkowicie z naszych własnych prac rozwojowych – nie mają nic wspólnego z modelem seryjnym” – mówi Aleš Rada. Przednia i tylna oś samochodu rajdowego muszą być typu McPherson. Wersja produkcyjna ma tego typu oś tylko z przodu, natomiast z tyłu jest to oś z wahaczem wleczonym.
Hamulce są również różne, chociaż oba samochody mają hamulce tarczowe na obu osiach. Przekładnia jest również produktem własnego rozwoju Škoda Motorsport. Nawiasem mówiąc, układ napędowy pozwala rajdówce osiągnąć prędkość maksymalną około 200 km/h, dzięki czemu seryjnie produkowana Fabia Monte Carlo wyposażona w najmocniejszą jednostkę 1,5 TSI (110 kW) w ofercie może faktycznie jechać szybciej (maksymalna prędkość 222 kilometrów na godzinę). Z drugiej strony dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 1,6 litra, napędowi na wszystkie koła i mocy 214 kW samochód rajdowy ma znacznie szybsze przyspieszenie.
Źródło: skoda.media
Brałby !!!